03 juli 2007

Ett varningens finger

Flytten är avklarad och såhär i efterhand kan man lugnt säga att de tjänster vi betalade för funkade sådär:

Flyttfirman Mex - Bokades typ tre veckor innan flytt. Två flyttgubbar plus lastbil för 625 pix i timmen. Perfekt! Tillsammans med starka Lars och hans pappa blir ju det perfekt. Dom skulle komma tisdag kl 14. På måndag eftermiddag ringer dom och berättar att de måste stuva om lite i sitt schema och att dom kommer kl 9.30 istället. Jag surar lite, men säger okej. Tisdag kl 10.10 ringer jag och undrar var dom är. Då berättar Emelie som jobbar där att dom är lite sena men att dom ska vara på plats vid 11-11.30. Jag ringer Lars som sitter och väntar med svärfar. Dom har redan burit ut alla våra prylar på innergården. Klockan 12 har dom inte dykt upp än. Ringer Emelie igen. Hon blir förvånad och säger att hon ska återkomma. Tio minuter senare ringer en av flyttgubbarna och säger att dom är på väg. Dom ska bara äta lunch först. Hepp. Klockan 13.10 kommer dom. Då har Lars och svärfar väntat i tre timmar och fyrtio minuter. Flytten tar två timmar. Ändå ska dom ha betalt cash - för tre timmar. Deras minimidebitering. Hej då Mex. Aldrig mer.

Städfirman Shalf - Det börjar bra. Jag bokar en månad innan, får ett kanonpris och på deras sajt finns en lång lista på vad dom gör - vilket är typ ALLT. Även fönsterputs ingår. Två dagar innan städningen ska genomföras ringer jag och frågar om jag kan lämna nycklar någonstans eftersom att jag annars måste möta upp dom kl 8. Inga problem. Dom kommer och hämtar nyckeln i nya lyan dagen innan. Bra service tänker jag.
Dagen då de nya ägarna ska få tillträde till lägenheten går vi dit en kvart innan och lämnar några instruktionsböcker och hämtar nycklarna som städfirman stoppat i brevlådan. Tar en snabb titt och inser att det inte är direkt välstädat. Får plocka upp skräp och hår ur duschsilen, torka ur lådor i garderoben och torka bort damm från lister. Den rostfria kylen och frysen kan jag inte göra något åt, flammiga som tusan, men jag har varken något rengöringsmedel eller trasor med mig. Hej då Shalf. Aldrig mer.

Bredbandsbolaget - Lång historia. Men jag gör den kort. När jag bokar flytt till den 27/6 stänger dom ner direkt. Trots att det är typ den sista maj. Sen tar det dom tre veckor att styra upp. Och styr upp gör dom inte förräns jag mailar VD, kundtjänstchef och ett par andra höjdare från min Expressenadress. När vi väl flyttar så är det inte alls inkopplat den 27/6 som beställt. Idag är det den 3 juli och vi kan fortfarande inte surfa. Tack och lov att Cecilia och Benny tipsade om det mobila bredbandet. Tyvärr så är det slött, men jag kan iallafall kolla mail och betala räkningar (även om det tar låååång tid). Och nu skulle jag egentligen vilja säga hej då Bredbandsbolaget. Men det har vi inte gjort. Tyvärr. Vi sväljer och ler.

Telia - Flyttanmälde en månad innan. Telefonen stängdes av i tid på gamla adressen, och funkade direkt i den nya. Men så upptäckte vi att det inte gick att ringa in. Bara ut. Ringer Telia. Visar sig att gamla ägaren inte kopplat ur sin telefon, så dom har inte lyckats koppla in våran. Vi ringer alltså på gamla ägarens abonnemang. Inte Telias fel förstås. Men det hade ju varit bra att få ett meddelande om att de inte kunde koppla in telefonen. Det löste sig dock snabbt som tusan, så Telia får definitivt godkänt. Trots att det kostar typ 550 pix att flytta telefonen. Sjukt.

Fröhlings golv
- De enda jag vill ge kärlek till. Ringde på måndagen före midsommar, de kom på onsdag morgon. Två personer slipade järnet i två dagar, fixade ett par trasiga plankor och det blev grymt bra. Nu har jag inte sett fakturan än, men det känns väldigt bra so far. Kanske återkommer i frågan. Alltså: ska ni slipa golv så rekommenderar jag verkligen Fröhlings.

Så. Då har jag gnällt färdigt. Imponerad om det är någon som orkat läsa ända hit...

9 Comments:

Blogger C a t r i n e & co said...

När vi flyttade skulle vi byta till Bredbandsbolaget från Kramnet som är ett kanonföretag i Kramfors, fråga mig inte hur de kunde leverera ut till Ingarö när inte BB kunde det... Nåväl, vi bytte till BB och det tog 2 MÅNADER efter att vi flyttat in för dem att koppla in skiten... de förra ägarna hade inte ens bredband. De är mästare på bortförklaringar och har helt inkompetent personal som sitter å jobbar vid deras kundservice och direkt trevliga är de inte. BLÄ, tummen ner. Varför är vi så beroende av bredband? :-D

12:25  
Blogger Kajsa said...

När vi flyttade till vår lägenhet lovade de som flyttade ut att allt skulle vara sååå städat just för att de valt att betala en firma för att flyttstäda. Det var inte sååå städat kan jag lova! Hur svårt kan det vara att göra det jobb man får betalt för??

12:40  
Anonymous Anonym said...

Orkade läsa jag med;) Hoppas på lite bättre tur vad gäller bredbandsbolaget, men det ser inte just ut än så länge. Vi får inte den hastighet som vi beställt vilket gör att vi inte får in alla kanaler på TVn som vi också har via dem. Telefonen har jag inte hunnit testa ordentligt än, så där får vi väl se. 5-6 arbetsdagar påstår de att det ska ta att fixa, men vi får väl se...

13:24  
Anonymous Anonym said...

Surt med städfirma, flyttfirma & BB. :-(
Har du reklamerat? Borde minst vara den tredje timmen tillbaka från flyttfirman & halva priset tillbaka på städning - fotade du??

Segt mobilt bredband säger du? Jag har bara testat på landet en kortis, så jag hann inte märka det.
Fick ni det gratis, efter deras inkompetens?

22:22  
Blogger hanna said...

Det verkar inte som om vi är ensamma med att ha problem. Vad är det med dagens serviceföretag egentligen?

Cec - Städet har jag inte klagat på, dom som flyttade in har inte klagat till oss. Men flyttfirman ska få ett mail.
Mobilsurfet funkar hyfsat, men inte till att ladda upp bilder och sånt.

21:43  
Blogger Tove Kungsholmen said...

Orkade såklart läsa!

Städfirma och Telia har vi exakt samma erfarenhet av. De senare kopplade in vår telefon till en adress ett par kvarter härifrån, inte ens samma gata...

Intressant att så många tar så mkt betalt för ngt de inte levererar.

Än så länge är vi nöjda med mobila bredbandet från 3 men deras kundtjänst suger tydligen så vi får väl se vad som händer den dag vi får problem.

Vår granne jobbar på Bredbandsbolaget, svor sig blodig förra veckan över massa grejer som inte funkade, no shit.

21:52  
Anonymous Anonym said...

Men när de väl kom var flyttgubbarna grymma, inte sant?

02:48  
Anonymous Anonym said...

Ja, gnäll gnäll gnäll. Du har råd att betala andra för städ och flytt iallafall, var glad för det åtminstone...

16:59  
Anonymous Anonym said...

Gnällkärring, gör nåt själv istället om det är så fruktansvärt.

22:53  

Skicka en kommentar

<< Home